General

De klassieke muziek van India (deel 2) Raga en Tala

Raga  en Tala
(Door Ad Groot)

De RAGA

De ziel van de indiase muziek is de “raga”.  Een raga is opgebouwd uit een aantal tonen (noten) en heeft een bepaalde schaal.
De opgaande lijn (aroha) en neergaande lijn (avaroha) kunnen verschillen.
Tevens zijn er drie belangrijke noten: dit zijn de ‘VADI’ of dominante toon, de ‘GRAHAM‘ of begin toon en de afsluitende toon de ‘SAMVADI‘.
Ook heeft iedere raga een bepaald karakter of rasa.
Al deze zaken spelen een belangrijke rol, ze vormen het gevoel van de raga, de emotie die wordt opgewekt tijdens een uitvoering.
Een vocale middag-Raga
Ragas kan men ook op andere manieren indelen:

  • Een bepaald aspect van de ragas is, dat  ze op speciale tijden uitgevoerd dienen te worden. Er zijn morgen-ragas middag  rages en avond-ragas.
  • Sommige ragas zouden magische krachten bezitten .
  • En weer andere ragas houden verband met de verschillende seizoenen.
Van de ongeveer 300 gebruikte ragas worden er tegenwoordig zo’n 50 regelmatig uitgevoerd tijdens concerten.
Het is dus best moeilijk om een juist begrip van het woord raga te geven, “melodie patroon
dekt toch nog het beste het raga-begrip.
Enkele rasas zijn:

  • Srngara :bevrijding
  • Raudra : toorn
  • Karuna : droefheid en
  • Abhuta verwondering.
ragini-shree_orig

Minituur van een raga: een zgn “Ragini”

De TALA

Tablaspeler zakir hussain khan in zuid India. (Bangalore - Karnataka)

Tabla-speler: Zakir Hussain Khan
De tellen en aanslagen op de tabla, het meest gebruikte ritme-instrument, hebben de klanksymbolen da ,dhin, ta, tire-kite enz.
Zo heb je meerdere cycli:

  1. Jhaptal   een cyclus van 10 tellen
  2. Deepchandi  14 tellen
  3. Rupaktala  7 tellen
  4. Keherva 8 tellen

Ook bij de tala moet men eerst de basis beheersen alvorens men improviseert met de vele ritme-schema’s.

Ook voor de tala, de ritme-patronen, geldt een uitgebreide theoretische kennis.
Er zijn vele talas in omloop; ieder opgebouwd uit een aantal tellen (matras) per ritme-cyclus.
Zo heeft het veel gebruikte ritme ‘Tintal’ een cyclus van16 tellen. In de cyclus is de eerste tel de ‘Sam’ heel belangrijk; daar komt de compositie van de raga en de cyclus van de tala altijd samen.
ragini-todi_1.png
“Ragini”2
Het  ‘raga en tala principe’  is in de noord-Indiase en zuid-Indiase klassieke muziek in wezen hetzelfde; alleen is de uitvoeringspraktijk  in zuid-India totaal anders en er zijn andere ragas en talas.
Een avond raga (“Raga-Jog”) om relaxed de dag mee af te sluiten.

GOZUIDINDIA biedt Zuid-India tour pakketten om echte India te verkennen. Vakantie Zuid India laat je sprakeloos met haar schoonheid en cultuur. Geniet ervan met geleide vrijheid aangeboden door GOZUIINDIA. Krijg 20% korting op de normale reissom en ontdek zuid India (Tamil Nadu, Hampi, Mysore) tijdens deze pilotreis van GOZUIDINDIA

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s