Uncategorized

De Klassieke muziek (van Noord India) 1

De klassieke muziek van N-India (deel 1)
(door Ad Groot)

Ik was 13 jaar toen ik voor het eerst met Indiase muziek in aanraking kwam. Vanzelfsprekend was dat een plaat van Ravi Shankar. Het was in de hippie-tijd en de belangstelling voor Indiase muziek en oosterse spiritualiteit nam een grote vlucht.

Ravi Shankar en George Harrison.

Ik kon toen nog niet bevroeden dat daar de kiem werd gelegd voor een liefde van de Indiase klassieke muziek die tot op de dag van vandaag voortduurt.
Maar daarover later meer!

Eerst een stukje geschiedenis.

De Indiase muziek heeft een lange traditie en een eeuwen oude oorsprong. De vroegste beschaving van India staat bekend als die van de Indus-vallei (ca 3000v. Chr.). (Noot: klik hier voor historische blog)
De kennis ervan is gebaseerd op archeologische vondsten. Verscheidene vondsten tonen aan, dat de muziekcultuur al behoorlijk ontwikkeld was.
In de Rig Veda en de Sama Veda (2500j. v. Chr.) vinden we al beschrijvingen van dans, zang en veena spel.
De muziek had al een vaststaande schaal en ritme. Het oudste werk over Indiase muziek is waarschijnlijk de Naradisiksa (eerste eeuw na Chr.).
Hier worden de drie oude schalen of Gramas genoemd, die de basis van de klassieke muziek vormen. Later ontwikkelden zich uit de Gramas de ragas (melodiepatronen) die vandaag de dag nog steeds worden gebruikt.

Sarasvati, godin van kunst en wetenschap.

De oude schalen bestonden uit zeven noten (svaras) die allen gesymboliseerd werden door de kreet van een dier en een kleur. Ook dit noten-systeem wordt nu nog gebruikt.

Shadja (Sa of c ) is lotus en wordt door de pauw voortgebracht.
Rishaba (Re of d ) is bleekgroen of geelrood en correspondeert met het geloei van de koe.
Gandhara (Ga of e) is oranje en corresponeeert met het geblaat van een geit.
Madhyama (Ma of f ) is jasmijnwit en komt overeen met de kreet van de kraanvogel.
Pancham (Pa of g) is blauw en wordt door de specht voortgebracht.
Dhaivata (Dha of a ) is geel en correspondeert met het gehinnik van een paard.
Nishadha ( Ni of b ) is veelkleurig en correspondeert met het getrompetter van de olifant.

Er zijn dus zeven noten, een octaaf (Noot: de grondtoon kan wisselen per musikant) en 22 intervallen de zogenaamde shrutis.

Pas veel later ontwikkelden zich de ragas . Deze ragas worden nu nog steeds gebruikt.
In een volgend stukje vertel ik wat over de Raga’s van nu en de uitvoering.

Reis naar India met geleide vrijheid van GOZUIDINDIA. GOZUIDINDIA biedt diffrent tour pakketten volgens uw behoeften. Reizen en verkennen echte India. Conatct Indian tour operator voor meer informatie.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s