Uncategorized

‘t Is maar hoe je ‘t bekijkt.

Deze blog gaat over een anekdote die ik jullie niet wil onthouden. Het verhaal geeft een aardig inzicht in de psyché van de moderne, en waarschijnlijk ook wel oudere, generatie Indiërs als het gaat over “hun India”.
India was overigens voor de Britse overheersing nog steeds een lappendeken van “koninkrijkjes” die wisselend met elkaar op de vuist gingen en allianties sloten al naar gelang het uit kwam.
De huidige staat India is daarmee dus eigenlijk een relatief laat verschijnsel; maar O, wat zijn de Indiërs trots op dit land en haar geschiedenis.
Soms leidt die trots dan tot een aardige bijstelling, verdraaiing van de geschiedenis zoals ik die ken.
Daarover dus dit verhaal, dat dan ook weer aansluit op mijn eerdere blog over het begin van de Indiase cultuur met de Harappa beschaving. Ik eindigde daar met de inval van Alexander de Grote in het jaar 326 v Chr..
Foto

Ik zat enige jaren geleden in een restaurant (Café Coffee Day) te genieten van een prima koffie met naast mij een hardwerkende student. Uiteraard raak je zoals zo vaak dan al snel aan de praat over waar je vandaan komt en wat je doet etc.
“O, wat leuk, u bent geschiedenis docent geweest. Nou geschiedenis heb ik altijd zeer interessant gevonden. …. etc.” En daar had je dus het gesprek op gang met als onderwerp de geschiedenis.
Er passeert van alles, maar hoe het kwam zo kwam het (Alexander de Grote als eerste geregistreerde westerse backpacktoerist (?) ) , ook de slag bij de Hydaspes in 326 komt langs.
Nu hoorde ik dit verhaal eens niet van mijn bevlogen docent geschiedenis op de middelbare school, maar van de andere kant. De Indiase!
En dat was interessant.
Foto

Mijn docent kon prachtig vertellen. Hij liet Alexander door Perzië draven op zijn paard Bucephalus(die trouwens stierf tijdens deze slag en ter nagedachtenis aan dit trouwe paard werd hier zelfs een stad gesticht)) en tenslotte bij de rivier de Hydespes koning Poros ontmoeten.
Ik zag het allemaal toen voor mij:  Hoe Alexander bij nacht en ontij via een list en met een omtrekkende beweging de rivier overstak en het vele malen grotere leger van Poros vernietigend versloeg.
Mijn docent vertelde gelukkig meer details over de 200 ? olifanten met hun met gif ingesmeerde slagtanden en de kleine fortificaties op hun rug dan de duizenden en duizenden slachtoffers in deze meedogenloze slag.
Olifanten bij Hydaspes.

Alexander steekt de Hydaspes over.

Maar voor mij was het altijd duidelijk: Alexander had de slag glorieus gewonnen. Toch?
Hoe anders beleefde mijn Indiase gesprekspartner dit verhaal:

“Jaja, dat zal wel, maar waarom sloegen de soldaten van Alexander na deze slag dan aan het muiten? Waarom wilden ze niet verder trekken? Al 8 jaar onderweg en nu ineens stoppen ze!
En waarom behandelt Alexander de verslagen Poros (Noot: een man van ongewone lengte. Meer dan 2 m. !!) met zoveel eer. Zelfs zoveel dat Alexanders Indiase bondgenoot Ambhi kwaad wordt?
Kortom: Alexander en zijn soldaten waren bang geworden voor de kracht van Poros en wisten wat hen verderop nog te wachten stond (Een nog veel groter leger).”

Dus dit waren bewijzen dat de grootste veldheer aller tijden, Alexander de Grote, zijn meerdere had gevonden in de Indiase veldheer Radja Poros.

Ik heb de discussie daar maar bij gelaten en niet gevraagd waarom Poros, wat niet eens zijn echte naam geweest is, later jammerlijk als verrader (Hij werd Satraap voor Alexander) door zijn ‘landgenoten’ werd vermoord i.p.v. met een standbeeld geëerd.
Gun zo’n jongen z’n droom.

Voor de strateeg:

  • een korte video-analyse van de slag bij de Hydaspes (Engelstalig)

(Noot:
Bij het zoeken naar afbeeldingen bij dit blog, kom ik vermeldingen tegen dat in het moderne Pakistan deze visie ondertussen vrij algemeen gedeeld wordt. Het agressieve westen werd dus al vroeg verslagen  door de Oriënt.
Misschien dus niet zo’n ongekleurde kijk op het verleden als ik eerst dacht.)

GOZUIDINDIA offers India tour packages to explore and experience real India.
Leave a Reply

